Ευρωπαϊκά Προγράμμάτα Εκπαίδευσης

Απο τον:
Ιγνάτιο Καράμηνα
Δάσκαλο Π.Ε.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Η Ελληνική Συμμετοχή στο Διεθνές Πρόγραμμα GLOBE

Το Πρόγραμμα Αλέξανδρος αποτελεί την Ελληνική συμμετοχή στο διεθνές περιβαλλοντικό Πρόγραμμα GLOBE(Global Learningand Observations to Benefit the Environment) το οποίο έχει σαν στόχο την επιλογή σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, από συνεργαζόμενες χώρες σε όλο τον κόσμο, τα οποία θα λειτουργούν περιβαλλοντικούς σταθμούς και θα ανταλλάσσουν τις συλλεγόμενες περιβαλλοντικές μετρήσεις μέσω του ηλεκτρονικού δικτύου Internet.
Η έναρξη του Προγράμματος GLOBE έγινε στις 22 Απριλίου 1994 από τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Al Gore. Το GLOBE ξεκίνησε με εκατοντάδες σχολεία στις ΗΠΑ και αναμένεται να λάβουν μέρος σε αυτό χιλιάδες σχολεία από όλο τον κόσμο μέσα στα επόμενα χρόνια, καθώς πάνω από 100 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για συμμετοχή.
Στην Ελλάδα την ευθύνη του Προγράμματος GLOBE έχει το Υπουργείο Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ενώ στην Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος συμμετέχει και το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Στόχοι του Προγράμματος Αλέξανδρος

Το Πρόγραμμα Αλέξανδρος έχει στόχο τη συνεργασία των μαθητών, των Δασκάλων/Καθηγητών τους και της επιστημονικής κοινότητας έτσι ώστε:
-να ενισχυθεί η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση της νέας γενιάς
-να βελτιωθεί η επιστημονική γνώση σχετικά με το γήινο οικοσύστημα
-να καθιερωθούν υψηλότερα πρότυπα στην εκπαίδευση σε ότι αφορά τα επιστημονικά-τεχνικά θέματα
-να ενισχυθεί η διεθνής επικοινωνία και συνεργασία των μαθητικών κοινοτήτων σε περιβαλλοντικά θέματα

Τα σχολεία του Προγράμματος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Οι μαθητές στα σχολεία που θα συμμετέχουν στο Πρόγραμμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ σε όλη την Ελλάδα θα:
-πραγματοποιούν μετρήσεις για τη μελέτη του περιβάλλοντος στην περιοχή των σχολείων τους,
-αναφέρουν τα δεδομένα των μετρήσεων τους σε ένα κέντρο επεξεργασίας των δεδομένων του Προγράμματος,
-παράγουν, λαμβάνουν και θα χρησιμοποιούν εικόνες, γραφικές παραστάσεις, πίνακες, κ.α. που θα έχουν προκύψει από τα δικά τους δεδομένα, αλλά και από δεδομένα άλλων σχολείων στην Ελλάδα,
-μελετούν το Περιβάλλον αναλύοντας τις δικές τους παρατηρήσεις.

Οι μετρήσεις θα αφορούν συγκεκριμένες παραμέτρους στις ακόλουθες θεματικές ενότητες:

-Ατμόσφαιρα/Κλίμα
-Υδρολογία/Χημεία των υδάτων
-Βιολογία
-Γεωλογία
Κάθε σχολείο του Προγράμματος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ θα ενθαρρυνθεί να συντονίσει τις δραστηριότητες του με αυτές των υπολοίπων σχολείων, ενώ κατά την εξέλιξη του Προγράμματος θα είναι δυνατή η επιλεκτική πρόσθεση μετρήσεων οι οποίες δεν προβλέπονταν αρχικά, εφόσον αυτές παρουσιάζουν ενδιαφέρον σε συγκεκριμένες περιοχές.
Οι μαθητές θα συμμετέχουν ενεργά στο Πρόγραμμα με δραστηριότητες ανάλογες της ηλικίας τους. Οι πιο μικροί μαθητές θα κάνουν περιορισμένες μετρήσεις, οι οποίες θα είναι περισσότερο ποιοτικής παρά ποσοτικής φύσης. Οι μεγαλύτεροι μαθητές θα κάνουν μετρήσεις ανάλογα με τις γνώσεις τους.
Οι επιστήμονες και οι εκπαιδευτικοί που συνεργάζονται μέσα στα πλαίσια του Προγράμματος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ θα επιβλέπουν και θα ελέγχουν ποιοτικά τη συλλογή και την επεξεργασία των διαφόρων στοιχείων. Επίσης θα επιδιώκουν τη διαρκή επικοινωνία με άλλα μέλη του προγράμματος μέσω του δικτύου Internet.
Σχολεία από όλη την Ελλάδα που δε θα εμπλέκονται ενεργά στο πρόγραμμα, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα μέσω του δικτύου Internet ή τουWord Wide Web(WWW) σαν συνεργαζόμενα σχολεία.Οι μαθητές αυτών των σχολείων θα μπορούν να επωφεληθούν από τη χρήση περιβαλλοντικών εικόνων και εκπαιδευτικού υλικού, ενώ τα σχολεία τους θα ενθαρρυνθούν να γίνουν ενεργά μέλη του Προγράμματος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ.

Εκπαιδευτικό υλικό του Προγράμματος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Το Πρόγραμμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ συνδυάζει τη χρήση εκπαιδευτικού υλικού για την κατανόηση περιβαλλοντικών θεμάτων με τη δυνατότητα πραγματοποίησης περιβαλλοντικών μετρήσεων από τους ίδιους τους μαθητές.
Το εκπαιδευτικό υλικό προβλέπεται ότι θα περιλαμβάνει έναν οδηγό για τους Δασκάλους/Καθηγητές, στον οποίο υπάρχει το κατάλληλο, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών, ενημερωτικό υλικό σε σχέση με τη λειτουργία του Προγράμματος. Θα περιλαμβάνει επίσης την μεθοδολογία για τις περιβαλλοντικές μετρήσεις και ταυτόχρονα θα παρέχει ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών για περιβαλλοντικά θέματα.
Στα πλαίσια του Προγράμματος προβλέπεται να εκδοθούν τετράδια εργασίας για τους μαθητές, τα οποία θα τους βοηθήσουν στη διεξαγωγή των μετρήσεων και την καταχώρηση των δεδομένων τους. Σημειώνεται επίσης ότι μέσω του δικτύου Internet θα μπορεί να υπάρχει πρόσβαση και σε άλλου είδους πληροφορίες που σχετίζονται με περιβαλλοντικά θέματα.
Οι αρμόδιοι φορείς για κάθε χώρα (Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων για όλο το Πρόγραμμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ και Πανεπιστήμιο Αθηνών για την ά φάση του Προγράμματος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ) είναι υπέυθυνοι για τη μετάφραση, την κατάλληλη προσαρμογή, την αναπαραγωγή και διανομή του εκπαιδευτικού υλικού στα σχολεία του Προγράμματος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ.

Συστήματα πληροφορικής και επικοινωνιών

Κάθε σχολείο που θα συμμετέχει στο Πρόγραμμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ προβλέπεται να έχει έναν υπολογιστή IBM συμβατό ή Apple Macintosh συνδεδεμένο στο δίκτυο Internet. Οι μαθητές θα χρησιμοποιούν το σύστημα αυτό για την εισαγωγή των δεδομένων τους καθώς και για τη μετάδοση τους είτε στο διεθνές κέντρο επεξεργασίας στην Ουάσιγκτον των ΗΠΑ ή σε ένα κέντρο επεξεργασίας που θα συσταθεί-ειδικά για το Πρόγραμμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ- στην Ελλάδα (για την ά φάση του Προγράμματος το κέντρο υποστήριξης θα είναι το Πανεπιστήμιο Αθηνών). Με τον ίδιο τηλεματικό τρόπο θα γίνεται επίσης και η λήψη άλλων δεδομένων καθώς και των σχετικών εικόνων, γραφικών παραστάσεων, πινάκων κ.λ.π.
Παράλληλα το Πανεπιστήμιο Αθηνών προετοιμάζει και έχει ήδη φτιάξει την Ελληνική "σελίδα" του Προγράμματος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ στο WWW. H διεύθυνσή της είναι http://www.di.uoa.gr?~globe/
Στο Πρόγραμμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ είναι δυνατόν να συμμετέχουν και σχολεία τα οποία δε θα διαθέτουν την απαραίτητη τεχνική υποδομή. Σε αυτή την περίπτωση, ο αρμόδιος φορέας του προγράμματος, θα είναι υπεύθυνος για τη μετάδοση των δεδομένων αυτών των σχολείων μέσω του δικτύου Internet. Για τη διανομή των δεδομένων σε σχολεία που δε διαθέτουν Η/Υ ή πρόσβαση στο δίκτυο Internet μπορούν να χρησιμοποιηθούν μια πληθώρα επικοινωνιακών μέσων (για παράδειγμα αλληλογραφία, fax)

Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του Προγράμματος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ στην Ελλάδα.

Α' φάση εφαρμογής του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Εχει ήδη ολοκληρωθεί η α΄φάση εφαρμογής του Προγράμματος.Στόχοι της α΄φάσης ήταν η καταγραφή των αναγκών για την εφαρμογή του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ στην Ελλάδα και ο προσδιορισμός- στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό- της υπάρχουσας κατάστασης στα σχολεία της χώρας σε ότι αφορά περιβαλλοντικά προγράμματα.
Κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης έχουν γίνει οι ακόλουθες ενέργειες:
-παραγωγή ενημερωτικού υλικού για το Πρόγραμμα Αλέξανδρος,
-παραγωγή ερωτηματολογίου για τη διεύρυνση και την καταγραφή των αναγκών υλοποίησης του Προγράμματος,
-σχεδιασμός της μεθοδολογίας που θα υιοθετηθεί σε ότι αφορά τα στοιχεία που θα συλλεγούν, καθώς και τις πιθανές πηγές τους,
-αναζήτηση των σχολείων που ενδεχομένως θα συνεργαστούν στο Πρόγραμμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ στη δεύτερη φάση εφαρμογής του.

Β' φάση εφαρμογής του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Και η β' φάση εφαρμογής του Προγράμματος έχει ολοκληρωθεί.Εχει επιλεγεί ένας περιορισμένος αριθμός σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης(24 σχολεία), τα οποία θα αποτελέσουν κομβικά σημεία του Globe για την Ελλάδα. Η επιλογή των σχολείων έγινε με βάση τα κριτήρια από τη μελέτη της α΄φάσης του Προγράμματος.

Τα σχολεία που επελέγησαν είναι τα εξής:

5ο Γυμνάσιο Νίκαιας
2ο Γυμνάσιο Αγίας Παρασκευής
Γυμνάσιο Στρυμονικού Σερρών
5ο Γυμνάσιο Παλαιού Φαλήρου
1ο Γυμνάσιο Ξάνθης
6ο Γυμνάσιο Βόλου
Γυμνάσιο Ν. Αλικαρνασσού
Γυμνάσιο Τήνου
3ο Γυμνάσιο Σπάρτης
1ο Γυμνάσιο Πρέβεζας
Γυμνάσιο Γάβρου Καστοριάς
Γενικό Λύκειο Αγ. Στεφάνου
7ο Γενικό Λύκειο Λάρισας
3ο Γενικό Λύκειο Αιγάλεω
1ο Γενικό Λύκειο Χαϊδαρίου
Ε.Π.Λ. Πάτρας
13ο και 21ο Δημοτικά Σχολεία Κερατσινίου
Δημοτικό Παγώνδα Σάμου
Δημοτικό Πυλών Καρπάθου
Πειρ. Ιωανιδείου Σχολή (Γ-Λ)
Σχολή Μωραϊτη (Γυμνάσιο)
Αμερικανικό Κολλέγιο(Γ-Λ)
Εκπαιδευτήρια Δούκα(Δ-Γ-Λ)
Εκπ. Μαντουλίδη Θεσ.(Γ-Λ)

Σεμινάριο Δασκάλων /καθηγητών.

Πραγματοποιήθηκε από 16-18 Ιανουαρίου 1997 στις εγκαταστάσεις της Πανεπιστημιούπολης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το παρακολούθησαν 66 εκπαιδευτικοί και από τα 24 σχολεία της Ελλάδας.

Τοποθέτηση Μετεωρολογικών Κλωβών.

Μέχρι το τέλος Μαρτίου1997 ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση των μετεωρολογικών κλωβών σε όλα τα σχολεία και οι υπεύθυνοι του Προγράμματος από κάθε σχολείο παρέλαβαν όλο το υλικό για την πραγματοποίηση των μετρήσεων.

Εναρξη μετρήσεων-Αποστολή δεδομένων.

Από τις αρχές Απριλίου άρχισε η διαδικασία των μετρήσεων και η αποστολή δεδομένων στο GLOBE στην Αμερική.

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ-ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ-
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ-ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Εθνικός Συντονιστής
Κων/νος Καρτάλης
Λέκτορας Πανεπιστημίου Αθηνών

Επιτροπή Παρακολούθησης
-Πανεπιστήμιο Αθηνών
-Υπουργείο Περιβάλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων
-Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων

Φορέας Εκτέλεσης του Προγράμματος
Πανεπιστήμιο Αθηνών
1. Τμήμα Φυσικής
2.Τμήμα Πληροφορικής
3.Τμήμα Βιολογίας

Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο
alex@atlas.uoa.gr
alexandros@atlas.di.uoa.gr/~globe/

Σελίδα Προγράμματος Αλέξανδρος
http://www.di.uoa.gr/~globe/

Σελίδα GLOBE
http://globe.fsl.noaa.gov

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΥΣ
Τηλέφωνα: 7284924 και 7284926
Fax: 7284924 kai 7295281

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΩΚΡΑΤΗΣ
COMENIUS-ΔΡΑΣΗ 1
ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

Η Δράση αυτή έχει ως στόχο:
-την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των σχολείων
-την προτροπή επεφών μεταξύ μαθητών διαφορετικών χωρών
-την προώθηση της Ευρωπαϊκής Διάστασης στην Εκπαίδευση
-την προτροπή για κινητικότητα εκπαιδευτικών
-την βελτίωση της γνώσης του πολιτισμού και των γλωσσών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

ΕΝΝΟΙΑ-ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Ορισμός:
Η σχολική σύμπραξη αποτελείται από ομάδα σχολείων από τρείς τουλάχιστον διαφορετικές συμμετέχουσες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (αλλά όχι περισσότερα από ένα σχολεία χωρών μη μελών της Ευρωπαϊής Ενωσης), η οποία δημιουργείται με σκοπό την ανάπτυξη Ευρωπαϊκού Εκπαιδευτικού Προγράμματος.
Το ιδανικό μέγεθος της σχολικής σύμπραξης εξαρτάται από τη φύση του ΕΕΠ και για το λόγο αυτό δεν ορίζεται μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων σχολείων (παρ' όλα αυτά μια σχολική σύμπραξη με τέσσερις ή πέντε εταίρους πρέπει να θεωρείται ιδανική).

Περιεχόμενο

Οι θεματικές οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για την ανάπτυξη του προγράμματος περιλαμβάνουν ενδεικτικά:
-Πολιτιστική κληρονομιά
-Προστασία του περιβάλλοντος
-Διδασκαλία τεχνών και χειροτεχνίας
-Επιστήμη και τεχνολογία
-Λογοτεχνικές παραδόσεις στις Ευρωπαϊκές χώρες
-Ευρωπαϊκή ιθαγένεια
-Τοπικές και περιφερειακές ταυτότητες
-Σχέσεις μεταξύ σχολείου και εργασίας
-Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

ΕΠΙΛΕΞΙΜΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ

Ολοι οι τύποι "σχολείων" των συμμετεχόντων χωρών είναι επιλέξιμοι για τη δημιουργία συμπράξεων στα πλαίσια του προγράμματος Comenius είτε αφορούν στη Γενική είτε στην Επαγγελματική και Τεχνική Εκπαίδευση. Ο όρος "σχολείο" αναφέρεται στα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια της χώρας καθώς και στα ιδρύματα της Μεταδευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Από την Ελλάδα αίτηση μπορούν να υποβάλουν:

1) Σχολεία της Πρωτοβάθμισς Εκπαίδευσης (συμπεριλαμβανομένης και της Προσχολικής Εκπαίδευσης).
2)Σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γενικής,Τεχνικής ή Επαγγελματικής).
3)Ειδικά Σχολεία.
4)Ιδρύματα της Μεταδευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΙΕΚ).
(Τα Ιδρύματα που δεν είναι δημόσια πρέπει να είναι αναγνωρισμένα από το Κράτος).

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ-ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ

Οι αιτήσεις που υποβάλλονται στην Εθνική Αρχή (Ι.Κ.Υ.) πρέπει να πληρούν τους παρακάτω τυπικούς όρους:
1. Διακρατικότητα
2.Πολυεταιρικότητα (ελάχιστο τρείς εταίροι από διαφορετικές χώρες).
3.Υποβολή εντός της προκαθορισμένης προθεσμίας και σύμφωνα με τη διαδικασία που εκτίθεται παρακάτω.
Ακόμη, για την τελική επιλογή των σχεδίων θα λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια:
-καταλληλότητα του θέματος
-ποιότητα ως προς τις ενέργειες του προγράμματος
-ποιότητα ως προς τη διαχείριση του προγράμματος
-δυνατότητα του προγράμματος στη συμβολή της ευαισθητοπόιησης ως προς τον πολιτισμό και τις γλώσσες των εταίρων
-χρήση νέων τεχνολογιών
-ποιότητα ως προς τις ενέργειες για τη διάδοση της εμπειρίας της ευρωπαϊκής συνεργασίας στα άλλα σχολεία.

Προτεραιότητα θα δίδεται στα προγράμματα τα οποία:

-συμβάλλουν στην ισότητα ευκαιριών μεταξύ αγοριών και κοριτσιών
-συμβάλλουν στην αύξηση του ποσοστού επιτυχίας γενικά
-αποσκοπούν στην ενσωμάτωση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Προτεραιότητα θα δίνεται στα σχολεία τα οποία:

-βρίσκονται σε αγροτικές και υποβαθμισμένες περιοχές
-μειονεκτούν για κοινωνικοοικονομικούς λόγους
-δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία σε τέτοιου είδους προγράμματα

ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Η συμβολή του προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ/COMENIUS στη Δράση 1 αντιστοιχεί στο 50% του κόστους του προγράμματος και συγκεκριμένα:
-3.000 ECU ανά έτος για κάθε σχολείο που συντονίζει ένα Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα.
-2.000 ECU ανά έτος για κάθε εταιρικό σχολείο (συμμετέχον).
Χρηματοδότηση έως 75% του σχολείου του προγράμματος μπορεί να χορηγηθεί σε σχολεία που θεωρούνται υποβαθμισμένα ή που επεξεργάζονται προγράμματα που αφορούν μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες.
Το υπόλοιπο 50% πρέπει να προκύπτει από Εθνική χρηματοδότηση, η οποία προς το παρόν περιορίζεται στη συμβολή του Σχολείου ή άλλου Δημόσιου ή Ιδιωτικού Φορέα.
Κάθε πρόγραμμα μπορεί να χρηματοδοτηθεί μέχρι τρία χρόνια, κατ' ανώτατο όριο, υπό την προϋπόθεση ετήσιου ελέγχου, αξιολόγησης των δραστηριοτήτων καθώς και εκτίμησης της ανάγκης για νέα χρηματοδότηση.

ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ

Η Ευρωπαϊκή Ενωση χρηματοδοτεί δαπάνες οι οποίες συνδέονται άμεσα με δραστηριότητες του προγράμματος για το οποίο δίδεται η ενίσχυση, όπως:
-Οργάνωση, ταξίδια και έξοδα διαμονής σχετικά με τις διεθνικές συναντήσεις που οργανώνονται- στα πλαίσια της πολυεταιρικής σχολικής σύμπραξης- σχετικά με την γενική πορεία και την αξιολόγηση του προγράμματος (όχι περισσότερο από 70 ECU την ημέρα για έξοδα δοαμονής και διατροφής και όχι περισσότερο από 3-4 ημέρες κατ' άτομο).
-Ανάπτυξη, πεξεργασία, μετάφραση και ανταλλαγή υλικού και καινοτόμων εμπειριών σε θέματα σχετικά με το πρόγραμμα.
-Χρήση από τους μαθητές και εκπαιδευτικούς της τεχνολογίας της πληροφόρησης και επικοινωνίας με σκοπό την ανταλλαγή του υλικού και της πληροφόρησης με τα άλλα σχολεία της σύμπραξης (π.χ. fax τηλέφωνα, internet κτλ.).
-Εξοδα σχετικά με την αξιολόγηση ή τη διάδοση της εμπειρίας του προγράμματος και τη διάδοση του προϊόντος στα υπόλοιπα σχολεία ή στην περιφέρεια κάθε συμμετέχοντος σχολείου.
Αλλα έξοδα που απαιτούνται για το σκοπό της σύμπραξης και απαιτούν οικονομική επιβάρυνση.
Επισημαίνεται ότι οι παραπάνω δαπάνες σχετίζονται με δραστηριότητες του ελληνικού σχολείου το οποίο επιχορηγείται και σε καμιά περίπτωση δεν προβλέπεται κάλυψη δαπανών των υπολοίπων σχολείων που συμμετέχουν στην πολυεταιρική σύμπραξη.

ΜΗ ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ

-Η ανταλλαγή (ταξίδια) μαθητών.
-Η αγορά εξοπλισμού.
-Κάλυψη των τρεχόντων εξόδων του προσωπικού.
Τα έξοδα αυτά μπορούν να καλυφθούν από την ίδια τη συμμετοχή του σχολείου στο εν λόγω πρόγραμμα (εθνική χρηματοδότηση).
Η κοινοτική χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ/COMENIUS καταβάλλεται από κάθε Εθνική Αρχή στα συντονιστικά και εταιρικά Ιδρύματα της χώρας, μετά από έγκριση των υποβληθησών αιτήσεων από τις αρμόδιες Εθνικές Αρχές.

ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ-ΑΝΤΑΛΛΑΓΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ-ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣΜΕΛΕΤΗΣ

Διατίθενται επιχορηγήσεις, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που κυμαίνονται μεταξύ 500-1000 ECU , για το σχολικό έτος 1996-97, για χρονικό διάστημα μιας εβδομάδας κατ' ανώτατο όριο, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς να επισκεφτούν σχολεία άλλων συμμετεχουσών χωρών με σκοπό τη δημιουργία σχολικών συμπράξεων (προπαρασκευαστικές επισκέψεις).
Επίσης, δίδονται επιχορηγήσεις για ανταλλαγές εκπαιδευτικών, οι οποίοι συμμετέχουν σε Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα (ΕΕΠ), καθώς και επισκέψεις μελέτης σε διευθυντές σχολείων, οι οποίοι συμμετέχουν σε σχολικές συμπράξεις με σκοπό να συμβάλουν στην ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Εκπαιδευτικού Προγράμματος(ΕΕΠ). Οι εν λόγω επιχορηγήσεις θα ανέρχονται για μεν τις ανταλλαγές εκπαιδευτικών σε 1500 ECU , κατ' ανώτατο όριο, για χρονική διάρκεια τεσσάρων εβδομάδων, για δε τις επισκέψεις μελέτης σε 1000 ECU , κατ' ανώτατο όριο, για χρονική διάρκεια μιας εβδομάδας. Παρακαλούμε να συμβουλευτείτε τη συμπληρωματική εγκύκλιο σχετικά με τις διαχειριστικές τροποποιήσεις στις Προπαρασκευαστικές Επισκέψεις και στις Ανταλλαγές Εκπαιδευτικών για το έτος 1997.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ

1. Αίτηση για χρηματοδότηση στα πλαίσια ενός Ευρωπαϊκού Εκπαιδευτικού Προγράμματος υποβάλλεται από το Συντονιστικό Ίδρυμα, στο όνομα όλων των συμμετεχόντων σχολείων, στην αρμόδια Εθνική Αρχή στην επίσημη γλώσσα της χώρας που ανήκει το Ίδρυμα (έντυπα διατίθενται κατόπιν αιτήσεως).
Αντίγραφο της αίτησης αποστέλλεται από το Συντονιστικό Ίδρυμα στις Εθνικές Αρχές κάθε συμμετέχοντος σχολείου με περίληψη του προγράμματος, στη γλώσσα εργασίας.
Τα συμμετέχοντα σχολεία πρέπει να υποβάλουν στην Εθνική τους Αρχή έντυπο αντίγραφο αίτησης του Συντονιστικού Ιδρύματος, αίτησης συμμετοχής του Εταιρικού Ιδρύματος στη γλώσσα εργασίας και περίληψη του προγράμματος στην επίσημη γλώσσα της χώρας που ανήκουν.
2. Αιτήσεις για προπαρασκευαστικές επισκέψεις, ανταλλαγές εκπαιδευτικών και επισκέψεις μελέτης υποβάλλονται στην Εθνική Αρχή.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στις Διευθύνσεις και στα Γραφεία Εκπαίδευσης των Νομαρχιών προκειμένου να συμβουλευθούν το έντυπο υλικό και στο Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών(ΙΚΥ) (Λυσικράτους 14, 10558 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.3254385-9, FAX 3221863.

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Το Πρόγραμμα "ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ" είναι ένα εθελοντικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα περιβαλλοντικής ενημέρωσης, εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης, το οποίο απευθύνεται σε σχολεία, βασικά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και σε ένα μικρό ποσοστό (15%) στις Α' και Β' τάξεις του Γυμνασίου. Βασική προϋπόθεση τα σχολεία να έχουν ήδη ασχοληθεί με συγκεκριμένο περιβαλλοντικό πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα αυτό συντονίζεται από το F.E.E.E.(fountasion for Environmendal Education in Europe-Ίδρυμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Ευρώπη) το οποίο εδρεύει στην Κοπεγχάγη, της Δανίας, και είναι ο ευρωπαϊκός χειριστής του Προγράμματος ΓΑΛΑΖΙΕΣ ΣΗΜΑΙΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ.
Στα πλαίσια της προσπάθειας για την πληροφόρηση, κινητοποίηση και ευαισθητοποίηση του κοινού, από τις αρχές του 1994, το Ίδρυμα Περιβαλλοντικής Εκπάιδευσης στην Ευρώπη (F.E.E.E.) οργανώνει εθελοντικά εκπαιδευτικά προγράμματα που απευθύνονται σε μαθητές σχολείων.
Τα προγράμματα αποσκοπούν ουσιαστικά στην προβολή και ανάδειξη των περιβαλλοντικών αξιών, αλλά και των περιβαλλοντικών προβλημάτων, εξασκούν δε και προτρέπουν τους μαθητές σε δράσεις που έχουν στόχο την πληροφόρηση, ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας.
Η Ελληνική Εταιρία Προστασίς της Φύσης με την 50 χρόνων πείρα της γύρω από την προστασία της φύσης, είναι τακτικό μέλος των περισσοτέρων διεθνών περιβαλλοντικών οργανώσεων και από το 1992, μέλος του F.E.E.E. και Εθνικός Χειριστής του Προγράμματος Γαλάζιες Σημαίες και όλων των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Ιδρύματος.
Τα θέματα του Προγράμματος "ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ" είναι τρία: Ενέργεια, Νερό, Απορρίμματα.
Διάρκεια του Προγράμματος: Τρία χρόνια.
Για τη σχολική χρονιά 1995-1996, η Ελλάδα επέλεξε το θέμα Ενέργεια ενώ το σχολικό έτος 1996-1997 το θέμα Απορρίμματα.

ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ

Απαραίτητη προϋπόθεση στο πρόγραμμα είναι η καλή συνεργασία του σχολείου με το Δήμο/Κοινότητα. Ο Δήμος/Κοινότητα αναλαμβάνει υπεύθυνα να βοηθήσει και να συμπαρασταθεί στο Σχολείο.

ΣΤΟΧΟΣ

Ενημέρωση, κινητοποίηση, έμπρακτη απασχόληση των παραγόντων της τοπικής κοινωνίας, σε δράσεις που αποσκοπούν την μείωση της κατανάλωσης της ενέργειας.

ΔΟΜΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

α.Η Ομάδα του Σχολείου που θα συμμετέχει στο πρόγραμμα δεν θα υπερβαίνει το 15% των μαθητών.

β.Η Περιβαλλοντική Επιτροπή.
-απαρτίζεται από γονείς, μαθητές, δασκάλους, Διευθυντή Σχολείου, τεχνικό ή βοηθητικό προσωπικό σχολείου
-αποφασίζει για οτιδήποτε αφορά το σχολείο στο πρόγραμμα δηλ. τις ιδέες, το σχέδιο δράσης, εξεύρεση μέσων.

γ.Περιβαλλοντικό Σχέδιο Δράσης του Σχολείου.
Θα πρέπει να στοχεύει στη διερεύνηση του θέματος πάνω και μέσα στη σχολική ζωή. Συνήθη αντικείμενα-στόχοι είναι: τα κτίρια, ο σχολικός αυλόγυρος, περίγυρος χώρος, κυλικείο, γραφεία, εξοπλισμός, εγκαταστάσεις υγιεινής.

δ. Οικοκώδικας Συμπεριφοράς.
Θα πρέπει να σχεδιαστεί και να συνταχθεί από μαθητές και δασκάλους. Μπορεί να επιδέχεται αλλαγές, τροποποιήσεις και βελτιώσεις όπου είναι αναγκαίες.
Με τον κώδικα Συμπεριφοράς επιδιώκεται η αντιμετώπιση των προβλημάτων του περιβάλλοντος με την πρόληψη τους.

ε.Ημερολόγιο Προγράμματος.
Καταγράφονται οι ενέργειες που γίνονται καθημερινά για το πρόγραμμα, έτσι ώστε να παρακολουθούνται οι εργασίες και το χρονοδιάγραμμα των εργασιών.

ΔΡΑΣΗ

Το Σχολείο παραλαμβάνει από την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης έντυπα Ερωτηματολόγια. Τα Ερωτηματολόγια θα συμπληρωθούν από το σχολείο αλλά και από το Δήμο/Κοινότητα και θα αποσταλούν στην Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης για την αξιολόγηση.
Η Εθνική Επιτροπή Κρίσεων που απαρτίζεται από εκπροσώπους Υπουργείων, Εκπαιδευτικών και τους Συντονιστές της Εταιρίας εξετάζει και εγκρίνει τα Ερωτηματολόγια.
Μετά την έγκριση το Σχολείο και ο Δήμος/Κοινότητα υπογράφουν ένα Πρωτόκολλο Συνεργασίας μαζί με την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης για την υπεύθυνη διεξαγωγή του προγράμματος.
Καταρτίζεται η Περιβαλλοντική Επιτροπή και αρχίζουν οι εγγραφές στο Ημερολόγιο.
Μηνιαία ενημέρωση της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Φύσης από την Επιτροπή για την έκβαση των εργασιών και αποτελεσμάτων.

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Ανάρτηση υπογεγραμμένου Πρωτοκόλλου Συνεργασίας σε κεντρικό σημείο του Σχολείου καθώς και σε κεντρικό σημείο στο κτίριο του Δήμου/Κοινότητας.
Το σχολείο καλείται να αρχίσει επαφές με τις τοπικές Δημοτικές ή Κοινοτικές Αρχές με στόχο να επηρρεάσει θετικά την τοπική κοινή γνώμη και τους ίδιους τους παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης ως προς την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και να τους απασχολήσει έμπρακτα σε φιλοπεριβαλλοντικές δράσεις.
Εφόσον εκπληρωθούν τα 2/3 των βασικών ενεργειών που έχει αποφασίσει το σχολείο και αφού ελεγχθεί και αξιολογηθεί από τους Συντονιστές της Εταιρίας τότε μπορεί να ονομαστεί "ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ", και επιβραβεύεται με τη Σημαία του Προγράμματος με το έμβλημα των "Οικολογικών-Σχολείων", την οποία θα αναρτήσει σε περίοπτο θέση.
Το σχολείο έχει την δυνατότητα να ενημερώνεται από την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, για οτιδήποτε συμβαίνει στις άλλες χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Στο ειδικό τριμηνιαίο περιοδικό που εκδίδεται από το Ευρωπαϊκό Συντονιστικό Γραφείο του F.E.E.E., αναγράφονται όλες οι σημαντικές ειδήσεις.
Μέσω του Internet-Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου (E-mail) - έχει την δυνατότητα να επικοινωνήσει με άλλα σχολεία στην Ελλάδα, αλλά,κυρίως, με σχολεία των άλλων χωρών που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα(ανταλλαγή απόψεων, ιδεών, εργασιών, επισκέψεων).
Το πρόγραμμα βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο στην Ελλάδα από τη σχολική χρονιά 1995-96, με τον μεγαλύτερο αριθμό συμμετεχόντων Σχολείων 25-30, ως πλήρη Μέλη του Προγράμματος. Δηλαδή, υπάρχει μια αντιπροσωπεία ενός(1) Σχολείου από τις μεγάλες γεωγραφικές Περιφέρειες(ελλαδικός χώρος και νησιά).
Οι Υπεύθυνοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε κάθε Νομαρχία έχουν ήδη ενημερωθεί για την πιλοτική διεξαγωγή του προγράμματος και καλόν είναι να υπάρχει στενή συνεργασία μεταξύ σχολείου και Υπευθύνου.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: F.E.E.E. - COPENHAGEN
ΕΘΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ : ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ
Συντονιστές Προγράμματος:
Διαχείριση/Οργάνωση:Αλίκη Βαβούρη-3224944 - 3225285
Εκπαιδευτικά Θέματα:Σταμάτης Σκαμπαρδώνης 3238580.

horizontal rule

 

   

Copyright © 1996-2006 by Dimitris M PsorasAll rights reserved.
Every duplication going beyond proxy caching needs an explicitly written permission.
Additionally all material submitted is our property and it can not be withdrawn
.
All the "Pedia" web designed and published by Dimitris M Psoras